Tel: 0547 - 26 16 65

Klantvriendelijkheid

Klantvriendelijkheid

31 januari, 2013

Categorie: ' Marketing '

De laatste tijd hoor ik de term klantvriendelijkheid weer vaker voorbij komen. Hoe kan die ooit weggeweest zijn zou je denken, maar toch is het een tijdje minder modieus geweest. Eind jaren negentig vlogen de trainingen klantvriendelijkheid je om de oren. Ik heb toen zelfs training klantgericht denken en doen gegeven bij de politie. Heel boeiend en zinvol overigens. Ook in hogeschoolland klinkt de term  weer door. Willen we onze studenten opleiden tot goede marketeers, dan begint het met klantvriendelijkheid.

Afgelopen zomer heb ik in Zuid-Frankrijk de koning van de klantvriendelijkheid ontmoet: Louïc trotse eigenaar van een piepklein supermarktje in Chalabre. Voor iedere klant een vriendelijk woord, geen moeite is hem te veel. Hij weet waar hij het over heeft, luistert geduldig naar ons middelbare school Frans en komt dan met vriendelijk advies over perziken, wilde perziken en wat dies meer zij. Zo kan het dus ook!

Aan de basis van dergelijke klantvriendelijkheid ligt plezier in je werk. Met passie en gedrevenheid je ding doen elke dag weer. Iedere dag met een grote glimlach klaar staan voor je klanten, weten wat hen beweegt. Een beetje persoonlijke aandacht en oprechte interesse doet wonderen. Want marketing is  immers afstemmen van producten en diensten op de behoeften en wensen van klanten?

Mijn persoonlijk advies en vriendelijke bejegening, mijn behoefte aan een levensmiddelen zonder daar weer 20 km voor te hoeven rijden, maakte afgelopen zomer dat we graag na een bezoekje aan de bakker even doorliepen naar de winkel van Louïc. Naar mijn stellige overtuiging blijft klantvriendelijkheid één van de cruciale factoren waarom klanten kiezen voor jou en niet voor de concurrent. We zijn ons tenslotte meer dan ooit bewust dat we ons geld maar één keer uit kunnen geven. Nou maar hopen dat Louïc nog lang zijn winkel in Chalabre mag drijven.